شنبه, 02 دی 1402 15:52

«مایسترو» دومین کارگردانی بردلی کوپر، فیلمی ضعیف در بازیگری و کارگردانی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
«مایسترو» دومین کارگردانی بردلی کوپر، فیلمی ضعیف در بازیگری و کارگردانی «مایسترو» دومین کارگردانی بردلی کوپر، فیلمی ضعیف در بازیگری و کارگردانی سی و یک نما

سی و یک نما - زندگی و زمان لئونارد برنشتاین، آهنگساز و رهبر ارکستر، هسته اصلی فیلم «استاد» (Maestro) بردلی کوپر است. فیلم نتوانسته نظر تماشاگران را جلب کند و انتقادهای زیادی از فیلم به راه افتاده است. البته طرفدارانی نیز دارد که بیشتر به خاطر اسم بردلی کوپر از فیلم تعریف می‌کنند.

بردلی کوپر بازیگری که به کارگردان تبدیل شد. در سال ۲۰۱۸، کوپر با بازسازی فیلم موزیکال عاشقانهٔ «ستاره‌ای متولد شده‌است» اولین فیلمش را ساخت و تهیه‌کنندگی، نویسندگی و بازیگری فیلم را در کنار کارگردانی بر عهده گرفت. او برای این فیلم نامزد دریافت سه جایزهٔ اسکار شد و یک جایزهٔ بفتا و دو جایزهٔ گرمی بابت مشارکت در موسیقی متن و تک‌آهنگ آغازین آن «کم‌عمق» کسب کرد.

اکنون کوپر دومین فیلمش را کارگردانی کرده که فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره زندگی موسیقی‌دان و آهنگساز آمریکایی لئونارد برنستاین، و با تمرکز بر ازدواج او با فلیسیا مونته‌آلگره است. فیلمنامه مایسترو (۲۰۲۳) را کوپر و جاش سینگر به نگارش درآورده‌اند. مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ و کوپر از تهیه‌کنندگان فیلم هستند. کری مولیگان و کوپر نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند و مت بامر، مایا هاک و سارا سیلورمن در نقش‌های مکمل حضور دارند. را کارگردانی و در آن نقش اصلی لئونارد برنستاین را بازی کرد.

مایسترو در ۲ سپتامبر ۲۰۲۳ در جشنوارهٔ فیلم ونیز نمایش داده شد و آن‌جا نامزد دریافت شیر طلایی بود. این فیلم در ۲۲ نوامبر انتشار محدودی داشت و در ۲۰ دسامبر از طریق نتفلیکس منتشر شد. این فیلم نقدهای عموماً مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

اما مشکل فیلم این است که بیشتر از اینکه فیلم درباره برنشتاین باشد فیلمی درباره بردلی کوپر با بازی لئونارد برنشتاین است. فیلم طرفداران خودش را دارد، اما به نظر می‌رسد که چند سال دیگر درباره این فیلم صحبت نخواهد شد و از یادها خواهد رفت. چون آنقدرها هم خاطره‌انگیز نیست، حتی اگر به شدت بخواهد اینطور باشد.

سوال اصلی درباره فیلم «استاد» کوپر این است که فیلم دقیقاً درباره چیست؟ در طول فیلم معلوم می‌شود که بیشتر یک تمرین رسمی است و نمی‌تواند اثری هنری خلق کند و حتی به زندگی و شخصیت برنشتاین نزدیک شود. چند سکانس خوب دارد، به خصوص یک شات شش دقیقه‌ای از برنشتاین در حال رهبری یک سمفونی و یک سکانس «در شهر» که واقعیت و داستان را به هم می‌آمیزد. اما زمینه موضوعی و محرک داستانی فیلم کجاست؟ اصلاً مشخص نیست.

تنها نقطه‌ قوت فیلم «استاد» بازیگری «کری مولیگان» است که یک‌تنه وقتی در قاب ظاهر می‌شود، هم ضعف روایت و هم ضعف بازیگری به ویژه بازیگری ضعیف بردلی کوپر را برای لحظاتی از یاد تماشاگر می‌برد. بازیگری تحسین‌برانگیز مولیگان در سکانس جر و بحث مونتلگرو و برنستاین در قسمت دوم و رنگی فیلم فوق‌العاده است که با مونولوگی درخشان فراتر از بازی کوپر و قابش می‌رود.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید