شنبه, 23 بهمن 1400 01:38

معرفیِ برگزیدگان چهلمین جشنواره‌ی «پر حاشیه» فیلم فجر | برسد به دست «مهدی»

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
معرفیِ برگزیدگان چهلمین جشنواره‌ی «پر حاشیه» فیلم فجر | برسد به دست «مهدی» معرفیِ برگزیدگان چهلمین جشنواره‌ی «پر حاشیه» فیلم فجر | برسد به دست «مهدی»

سی و یک نما - اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که حاشیه‌هایِ منحصر به فرد و سردی یازده روزِ گذشته‌اش را همچنان به نوعی دیگر در خود جای داده بود؛ از لو رفتن اسامی برگزیدگان، درست ساعاتی قبل از برگزاری اختتامیه تا قطع شدن صدا در پخش زنده‌ی این مراسم از شبکه نمایش و خشکی و ناشادیِ جاری در فضای مراسم و...

با این حال، نقاطِ مثبتی هم دیده می‌شد که تلاش داشت پوشاننده‌ی نواقص و ضعف‌های این اختتامیه باشد؛ مثلِ ریتم مناسب، کارگردانی و تصویربرداری درست و دقیق، اجرایی به دور از لودگی، کلام کوتاه و موجز برگزیدگان، دکور ساده اما زیبا و آبرومند، کلیپ‌های کوتاه و گویا و صدای گوش‌‌نوازِ محمد معتمدی که باعث شد تماشای دو ساعتِ اختتامیه، دلخواه‌تر و آسان‌تر شود.

photo_2022-02-12_01-03-28 (2).jpg

جالب اینکه کمتر اعتراضی نسبت به اسامی برگزیده‌ها شنیده شد و برخلافِ تخریب‌هایی که در دو/سه هفته‌ی اخیر به دلیل حضور «شهاب حسینی» در میان هیات داوران صورت گرفت؛ کاملا مشخص بود او جسارتی که در خود داشته را به داورانِ دیگر نیز انتقال داده تا آن‌ها هم پشت فیلم‌های مستقل بایستند.

photo_2022-02-12_01-03-28.jpg

بغل کردن‌های مکرر او در این دوران و تاکید بر رعایت پروتکل‌ها نشان می‌داد که ما حداقل با داورانِ روراستی طرف هستیم.

در این میان دیده شدن فیلم «دِرب» در حالی که عکاسان عشقِ سلبریتی! حتی حاضر به گرفتن عکس از این چهره‌های ناآشنا در فوتوکال فیلم نشدند؛ اتفاقی بود که اشک به چشم همه آورد. فیلم «دِرب»، فیلمی مهجور با موضوعی مهجور بود؛ از آن فیلم‌های کوچک که حرف‌های بزرگی می‌زنند...

البته که یقیناً جای چند اسم در میانِ اسامی، خالی بود.

photo_2022-02-12_01-03-29 (2).jpg

این نکته هم از نگاه‌های تیزبین، دور نماند که تشکر‌های ویژه‌ی برگزیدگان از «شهاب حسینی»، «مجید انتظامی» و «مسعود جعفری جوزانی» انگار کم کم به گونه‌ای پیش رفت که احساس می‌شد موجب دلخوری دیگر داورانی شده که اگر رای آن‌ها نبود سه رای در مقابل چهار رای می‌باخت.

به هر ترتیب جشنواره چهلم فیلم فجر به پایان رسید و ۵ سیمرغ اصلی به «موقعیت مهدی» و ۵ سیمرغ به «علفزار» رسید، «برف آخر» هم با ۴ سیمرغ در رتبه‌ای بعد از این دو فیلم قرار گرفت.

photo_2022-02-12_01-03-29.jpg

اسامی برگزیدگان در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

بهترین فیلم: «موقعیت مهدی» (هادی حجازی‌فر)
بهترین کارگردانی: رضا میرکریمی (نگهبان شب)
جایزه ویژه هیات داوران: امیر حسین عسگری (برف آخر)، هادی محقق (درب)
بهترین فیلم‌نامه: کاظم دانشی (علف‌زار)
بهترین فیلم اول: موقعیت مهدی
بهترین بازیگر نقش اول مرد: امین حیایی (برف آخر)
بهترین بازیگر نقش اول زن: طناز طباطبایی (بی رویا)
بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:نادر سلیمانی (ضد)
دیپلم افتخار:علی اکبر اصانلو (نگهبان شب)
بهترین بازیگر نقش مکمل زن: صدف اسپهبدی (علف‌زار)
دیپلم افتخار: فرشته حسینی (دسته دختران)
بهترین فیلم‌برداری:آرمان فیاض (برف آخر)
بهترین تدوین:حمید نجفی‌راد (علف‌زار)
بهترین موسیقی متن: مسعود سخاوت‌دوست (موقعیت مهدی)
دیپلم افتخار: بهزاد عبدی برای «علف‌زار»
بهترین صداگذاری: علیرضا علویان (علف‌زار و بدون قرار قبلی)
بهترین صدابرداری: مسیح حدپور سراج (موقعیت مهدی)
بهترین طراحی لباس: مارال جیرانی(خائن‌کشی)
بهترین چهره‌پردازی: امید گلزاده (برف‌آخر و شادروان)
بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کرمیان (موقعیت مهدی)
بهترین جلوه‌های ویژه بصری: حسن نجفی و امیر ولیخانی (دسته دختران)
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه سردار قاسم سلیمانی): «بدون قرار قبلی»
بهترین فیلم مستند: حجت طاهری و عبدالخالق طاهری (احتضار)
بهترین فیلم کوتاه: رضا نجاتی (ارفاق)
بهترین آنونس: امید میرزایی برای فیلم‌های «صحنه زنی» و «تک تیرانداز»
بهترین عکس:حبیب مجیدی (منصور)

photo_2022-02-12_13-08-56.jpg

photo_2022-02-12_01-03-30.jpg

photo_2022-02-12_01-03-31 (2).jpg

photo_2022-02-12_01-03-31.jpg

photo_2022-02-12_01-03-32 (2).jpg

photo_2022-02-12_01-03-32.jpg

photo_2022-02-12_01-13-45.jpg

 عکاس: الهه کریمی

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید