یکشنبه, 05 بهمن 1399 12:16

والتر برنشتاین فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار و کسی که سال‌ها در فهرست سیاه هالیوود بود، در ۱۰۱ سالگی درگذشت

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سی و یک نما - والتر برنشتاین فیلمنامه نویس و تهیه کننده نامزد اسکار، که با نوشتن متن های مستعار برای تلویزیون از دوران فهرست سیاه هالیوود جان سالم به در برده بود و بعدا فیلم هایی از جمله "وضعیت رفع خطر" ، "جبهه" و "سوء تفاهم" را نوشته بود، در ۱۰۱ سالگی درگذشت.

به گزارش سی و یک نما به نقل از ورایتی، دوست قدیمی برنشتاین و رئیس سابق WGA West هوارد رودمن روز شنبه خبر مرگ وی را در توییتر اعلام کرد. وی نوشت: "از شنیدن اینكه والتر برنشتاین - فیلمنامه نویس افسانه ای و یكی از انسانهای بزرگ - شب گذشته درگذشت ، واقعاً ناراحت شدم. او 101 ساله بود. من احساس می کنم سعادت بزرگی داشتم که سه نسل از خانواده او را میشناختم."

برنشتاین در اوایل دهه پنجاه توسط کمیته فعالیت های مجلس غیرآمریکایی در فهرست سیاه هالیوود قرار گرفت. به وی اتهام وارد کردند که افکار کمونیستی را در رسانه های آمریکایی ترویج می کند. هرچند او موفق شد با کمک نویسندگان دیگر در "جبهه"های دیگر فعالیت خود را در تلویزیون از سر بگیرد و این همکاری ها نهایتا منجر به نوشتن فیلمنامه "جبهه" شد که توسط مارتین ریت کارگردانی شد و وودی آلن در سال 1976 در آن بازی کرد.

تا سال 1958 برنشتاین نتوانست به هالیوود برگردد تا اینکه فیلمنامه «یک جور زن» را نوشت و این فیلمنامه با بازی سوفیا لورن و کارگردانی سیدنی لومت ساخته شد. اینگونه بود که توانست فهرست سیاه را از پا در آورد. پس از آن، برنشتاین خود را با فیلمنامه های قدرتمندی مانند «بلوز پاریس» در سال 1961 به کارگردانی مارتین ریت و «وضعیت رفع خطر» در سال 1964 به کارگردانی سیدنی لومت، «مولی مگوایرز» در سال 1970 به کارگردانی مارتین ریت برجسته کرد. 

برنشتاین توسط «جبهه» (که نامزدی اسکار را برای او به ارمغان آورد) و فیلمنامه دیگری از دوران فهرست سیاه "خانه ای در خیابان کارول" به یک وقایع نگار ارزشمند درباره فهرست سیاه تبدیل شد. او همچنین به طور مكرر درباره این دوره، از جمله در کتاب خاطراتش به نام «بیرون از: خاطراتی از فهرست سیاه» در سال 1996 و در مستند 1976 "هالیوود در محکمه" حرف های بسیاری زد.

برنشتاین، روزنامه نگار سابق، در سالهای بعدی شروه به نوشتن برای تلویزیون کرد، در این دوره، معمولاً فیلم نامه هایی می نوشت که دارای مضمون ارتباط اجتماعی بودند. مانند مجموعه تلویزیونی «اسلحه روز قیامت» با بازی فرانک لانگلا و کوین اسپیسی و «پسران خانم اورز». مهمترین اثر وی در این دوره «یک جور زن» بود.

برنشتاین در بروکلین متولد شد و اولین داستان کوتاهش را در حالی که هنوز دانشجوی دارتموث بود به نیویورکر فروخت. پس از فارغ التحصیلی، هنگامی که در جنگ جهانی دوم در ارتش بود، به عنوان خبرنگار گزارش هایی از تجربه جنگ را برای مجله Yank می نوشت. مصاحبه اختصاصی با مارشال تیتو از رهبران کمونیستی یوگسلاوی، یکی از این کارهای وی در زمان جنگ بود.

پس از بازگشت از جنگ، او به اعضای نیویورکر پیوست، اما یک سال بعد به هالیوود عزیمت کرد، و در آنجا به عنوان مشاور رابرت روسن کارگردان فیلم برنده اسکار برای "همه مردان پادشاه" مشغول به کار شد و به این طریق وارد تجارت فیلم شد. او اولین اعتبار فیلمنامه نویسی خود را برای 1948 "Kiss the Blood Off My Hands" با بازی برت لنکستر و جوآن فونتین به دست آورد.

وی در اوایل کار خود بیشتر روی برنامه های نمایشی زنده تلویزیون متمرکز بود،و  پس از بازگشت به نیویورک مرتباً برای آنها می نوشت. از جمله اعتبارات وی در آن دوره تولید Philco Playhouse فیلم "پسر پولدار" اثر F. Scott Fitzgerald با بازی فیلیس کرک و بازیگر تازه وارد گریس کلی بود. سپس ، در سال 1950، در فهرست سیاه هالیوود قرار گرفت.

وی با نوشتن فیلمنامه های تلویزیونی و افزودن نام نویسندگان دیگر بر روی آنها برای هشت سال بعد زنده ماند. نحوه تحقق این موضوع فیلم "جبهه" بود که در آن وودی آلن به عنوان نویسنده ظاهر شد. در سال 1976 او در مستند تاریخی مربوط به دوران فهرست سیاه "هالیوود در محکمه" ظاهر شد که نزدیک به "جبهه" ریت منتشر شد. (آلن همچنین کمک کرد وی در "آنی هال" بازی کند.)

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید