دوشنبه, 17 آذر 1399 12:05

فیلم های برتر سال ۲۰۲۰: هرگز به ندرت گاهی همیشه (Never Rarely Sometimes Always)

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
فیلم های برتر سال 2020: هرگز به ندرت گاهی همیشه (Never Rarely Sometimes Always) فیلم های برتر سال 2020: هرگز به ندرت گاهی همیشه (Never Rarely Sometimes Always)

سی و یک نما - فیلم سینمایی «هرگز به ندرت گاهی همیشه» (Never Rarely Sometimes Always) درام آمریکایی-انگلیسی محصول سال ۲۰۲۰ است که توسط الیزا هیتمن نوشته و کارگردانی شده است. این فیلم در ۲۴ ژانویهٔ ۲۰۲۰ در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش جهانی درآمد و در هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، جایزه‌ٔ خرس نقره‌ای را به‌دست آورد.

 فیلم درام «هرگز به ندرت گاهی همیشه» (Never Rarely Sometimes Always) یکی از بهترین فیلم‌های سال۲۰۲۰ است. الیزا هیتمن، نویسنده و کارگردان فیلم «موش‌های ساحل» «Beach Rats» امسال با اثر جدید خود در ژانر درام با موضوع واکاوی شخصیت دو دختر جوان به سینما برگشته است. هیتمن فیلم جدیدش را برای اولین بار در جشنوارۀ ساندنس نمایش داد. این فیلم، گریزی است به زندگی دختران نوجوان و خطراتی که آن‌ها را در جامعۀ آمریکا تهدید می‌کند؛ بازی درخشان دو هنرپیشۀ جوان و با‌استعداد فیلم و موضوع ویژۀ آن، بی‌شک، این فیلم را تا پایان سال در میان عناوین مورد توجه مردم و منتقدان نگاه خواهد داشت.

Never Rarely Sometimes Always (2).jpg

داستان سادۀ فیلم «هرگز به ندرت گاهی همیشه»، داستان غم و ناراحتی است: دو دختر نوجوان، آواره در شهری بزرگ چون نیویورک، در تلاش برای بقا و رسیدن به اهدافشان؛ حال به همۀ این‌ها باید بارداری یکی از آن‌ها را نیز اضافه کنید! دو نوجوان برای یافتن راهی برای سقط جنین به نیویورک سفر می کنند.

در فیلم «هرگز به ندرت گاهی همیشه» از ابتدا تا انتها خشم شخصیت اصلی جوانش نسبت به سرخوردگی در جامعه مدرن به تصویر کشیده شده است.

وقتی برای اولین بار آتم (سیدنی فلانیگان) دختر ۱۷ سالهٔ داستان «هرگز به ندرت گاهی همیشه» را می بینیم، مشغول آواز خواندن در برنامه استعدادیابی دبیرستان است. او صدای بی‌نظیری دارد، اما پسری که در ردیف‌های آخر نشسته، با صدا زدن او با لقب‌هایی مثل «هرزه»، مانع ادامهٔ کارش می‌شود. وقتی رفتار سایر پسرها که موجب تحریک او می‌شوند، غمگینی او، عقب کشیدنش از صحنه و برجستگی کوچک روی شکم او را می‌بنیم، پیش از مراجعهٔ آتم به کلینیک، متوجه ماجرا می‌شویم: او باردار است.

Never Rarely Sometimes Always (3).jpg

کلینک‌های محل زندگی آتم، برای سقط جنین کمکی به او نمی‌کنند و با عقاید سرسختانه‌ای که دارند، زنان را از انجام دادن این کار می‌ترسانند. اسکایلر (تالیا رایدر) دخترعموی حمایت‌گر او، با پولی که از مدیر بدنام محل کار هردوشان کش رفته، به کمک او می‌آید. آنها می‌خواهند به نیویورک بروند تا کار سقط جنین را آنجا انجام دهند.

الن لووار فیلم‌بردار اثر، سردی نور فلورسنت را در مطب دکتر و اتوبوس‌های شلوغ ثبت کرده است. قصد او این است که تماشاچی دنیای دلهر‌ه‌آور و عصبی آتم را تجربه کند و نتیجه آن بسیار حیرت‌آور است.

اجرای این نقش برای سیدنی فلانیگان اولین تجربه‌ جدی محسوب می‌شود که بیشتر به یک معجزه می‌ماند. او محتاط است و زیاد صمیمی نمی‌شود و این موضوع حتی در پاسخ‌های او به سوالات کلینیک پزشکی که باید از بین گزینه‌های عنوان فیلم یکی را انتخاب کند هم دیده می‌شود.

Never Rarely Sometimes Always (1).png

شاید تماشای این فیلم برای همه کار راحتی نباشد. لحظه‌هایی در «هرگز به ندرت گاهی همیشه» وجود دارد که می‌تواند اشک بیننده را در بیاورد، به‌خصوص کلوزآپی که هنگام تجربهٔ سقط آتم و دست در دست بودن دو شخصیت اصلی را می‌بینیم. با این حال نقطه عطف فیلم هیتمن در پیدا کردن زیبایی در چنین لحظاتی با سکوت‌های وحشیانه و ظرافت گیرایی است که در سخت‌ترین روزهای یک انسان یافت می‌شود.

سیدنی فلانیگان در نقش آتام، تالیا رایدر در نقش اسکیلار، تئودور پلرین در نقش جسپر، رایان اگولد در نقش تد، شارون وان اتن در نقش مادر، کلی چپمن در نقش مددکار اجتماعی، کیم ریوس لین در نقش متخصص بیهوشی، درو سلتزر در نقش مدیر ریک و کارولینا اسپیرو در نقش مشاور مالی در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید