محمد حیدری که پیش از سوابقش در حوزه نمایش بوده است گفت:
نکته اول:من فضای سینما و تئاتر را خیلی دور از هم نمیبینم. سینما مجموعهای از تصاویر در کنار یکدیگر است، در تئاتر هم خلاقیت بازیگر و کارگردان را میتوان روی صحنه دید که همان دوباره در سینما به تصویر کشیده میشود. با اینحال علاقهمند بودم ورودم به سینما با یک اثر هنری باشد و نه در جایگاه یک مدیر اما در ادامه با حضور حجت الله ایوبی در جایگاه مدیریت سینمایی كشور به سینما آمدم. حضور من در مدیریت سینما تازمانی که اهالی سینما بخواهند ادامه خواهد داشت و اگر قرار باشد نباشم، سراغ فیلمسازی میروم.
نکته دوم: جشنواره طی سالهایی که برگزار شده، فراز و نشیب زیادی داشته و باید توجه داشته باشیم که تولیدات سینمای ایران در این سالها به لحاظ کمی افزایش پیدا کرده است. این روزها جشنوراه به اذعان خیلی از رسانهها، حاشیههای زیادی را دارد. این حاشیه از نحوه کار هیات انتخاب که اسامی آنها اعلام نشد تا تغییر زمان برگزاری نشستها وجود داشته است. دلیل اعلام نشدن اسامی اعضای هیات انتخاب به این بود که گفتگوهایی صورت نگیرد و به نظرم زحمت یک ساله فیلمساز به دلیل فضایی که ممکن است به وجود بیاید، از بین نرود.
نکته سوم: گاهی از برخی کلمات برداشتهای دیگری میشود. من در نشست خبری اعلام کردم که «آشغالهای دوست داشتنی» معضل شده است و منظورم این بود که این فیلم هر دوره به جشنواره ارایه میشود و نتوانسته وارد جشنواره شود. اگر آقای امیریوسفی از این صحبت من دلگیری پیدا کردهاند، عذرخواهی میکنم. این فیلم در دورههای قبلی جشنواره ارائه شده بود و نتوانسته بود پروانه نمایش بگیرد از این رو نمیتوانست در جشنواره باشد. درباره استعفای آقای حسینی باید بگویم که وی استعفای خودشان را به مطبوعات ارایه دادند و این استعفا از نظر ما پذیرفته نیست. شهاب حسینی به هر حال در جشنواره هستند و اصلا جشنواره برای هنرمندان است.
نکته چهارم:هدف اصلی جشنواره امسال این بود که سیمرغهای اصلی خود هنرمندان هستند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم از تصویر هنرمندان در طراحی پوستر امسال استفاده کنیم و قطعا خسرو شکیبایی از جمله سینماگرانی است كه در ذهن همه باقی مانده است. مجید برزگر ایده را در ابتدا داد و در ادامه مجید برزگر با بزرگهمر حسین پور برای نقاشی تصویری كه امیر عابدی در سالیان گذشته از خسرو شكیبایی ثبت كرده بود صحبت كرد و در نهایت پوستر جشنواره خلق شد. معتقدم پوستر جشنواره مجموعهای از همکاری آقای برزگر، آقای عابدی و آقای حسینپور است. اما ایده اصلی متعلق به مجید برزگر بوده است.
نکته پنجم"«یک شهروند كاملا معمولی» به كارگردانی مجید برزگر در بخش سودای سیمرغ اشاره و عنوان کرد: طبق آیین نامه جشنواره فیلمهایی که قبل از جشنواره در جای دیگری نمایش داده شده باشند، نمیتوانند در بخش سودای سیمرغ باشند. اما در «هنر و تجربه» شرایط فرق میکند و ما تابع قوانین گروه هنر و تجربه هستیم و فیلمهایی که ممکن است قبلا در رویدادهای دیگری به نمایش در آمده باشند می توانند در این بخش به رقابت با دیگر آثار بپردازند.
نکته ششم: بهروز غریبپور افتخار دادند که پذیرفتند در کنار ما و جشنواره باشند و با انرژی و انگیزه بالایی وارد شدند. ما در جشنواره گذرگاه سیمرغ و نگاهی به همه دورههای قبلی جشنواره خواهیم داشت؛ هنرمندان از فرش ایرانی عبور خواهند کرد و در این گذرگاه اتفاقهای خوبی خواهد افتاد.
نکته هفتم:ما قصد داریم برنامهها را دقیقتر پیش ببریم، سختگیری در تخصیص کارتها پیش گرفته شد و تلاش كردیم بخشی از مشكلات موجود در ادوار مختلف را رفع کنیم. در زمان اکران فیلمها هم تغییراتی دادیم و نمایش فیلمها از ساعت ۱۴ظهر به بعد خواهد بود و نشستهای مطبوعاتی آثار، صبح روز بعد برگزار میشود. ۱۴سینما و ۲۷سالن سینما نمایش دهنده آثار جشنواره برای مردم خواهند بود. البته ما کاخ مردمی را پردیس سینمایی ملت انتخاب کردهایم که برای سازندگان آثار فرش قرمز پخش میشود و هنرمندان در کنار مردم میبینند. اختتامیه جشنواره فیلم فجر را در برج میلاد و افتتاحیه این رویداد را در تالار وحدت برگزار خواهیم كرد. افتتاحیه ۱۱بهمن خواهد بود. در کاخ جشنواره نیز میزبان اهالی رسانه، سازندگان آثار و هنرمندان و منتقدان ، مسئولان و مدیران فرهنگی نهادها و سازمان ها خواهیم بود.
نکته هشتم:فریدون جبرانی گفت :با حضور در این بخش به شناخت بیشتری به دوستانی که در هیات انتخاب بودند رسیدم و برای من کلاس درسی بود تا از نوع نگاه دوستان به فیلم ها استفاده کنم. در یک فضای بسیار صمیمی فیلم ها را دیدیم و برخی فیلم ها را کامل ندیدیم. فیلم "دختر"میرکریمی را ۸۵دقیقه و "بادیگارد"حاتمی کیا را ۸۰دقیقه و «سیانور» را نزدیک به ۷۰دقیقه و نسخه ۷۵دقیقه ای «خانه یحیی» را دیدیم. نسخه ۳۰دقیقه ای فیلم «هیهات» و ۴۰دقیقه از فیلم «اروند» را دیدیم و درباره این دو اثر آخر نظری ندادیم.
نکته نهم:برخی ها به خاطر دشمنی با خانه سینما بر سر فیلم «دختر» میرکریمی جنجال کردند. کسانی که نمایندگان کمیته دولتی بودند هیچ وقت نظر اصلاحی به ما ندادند و جدا از فضای ممیزی فیلم ها را دیدیم. دوستانی که از ممیزی آمده بودند نسبت به ما بازتر فیلم ها نگاه کردند و حتی دبیر هم نظری نداد که این نکته مهم است.
نکته دهم: تلخی فیلم های امسال از نگاه اجتماعی فیلمسازان می آید نه نگاه سیاسی. از دیدن فیلم های نگاه نو ترسیدم و نسل چهارم و پنجم دارند از نسل های گذشته جلو می زنند و نسل های قبل تر باید دوباره به سینمای شان نگاه کنند چون نسل چهارم و پنجم با سینما و جامعه روز همگام تر پیش می رود.