شنبه, 25 مرداد 1393 13:54

پولسازترین فیلمساز تاریخ سینما 60 ساله شد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سی و یک نما- «جیمز کامرون»، کارگردان آمریکایی برنده 3 جایزه اسکار و خالق آثار ماندگار تاریخ سینما چون «آواتار» و «تایتانیک» 60 ساله شد.

به گزارش ایسنا، «جیمز فرانسیس کامرون» متولد 16 اوت 1954 از بزرگترین کارگردانان معاصر هالیوود است که در اونتاریو کانادا متولد شد و عمده شهرت او برای ساخت فیلم‌های مهیج و تخیلی است.

وی در شهر کوچکی به‌نام "کپوس کیسینگ" در حومه اونتاریو کانادا، نزدیک آبشار نیاگارا به‌دنیا آمد. در 15 سالگی هم‌زمان با تحصیلات متوسطه فیلم «یک ادیسه فضایی» استنلی کوبریک» را دید و به سینما علاقه‌مند شد.

وی در این‌باره گفته ‌است: «با تماشای این فیلم به فیلم‌سازی علاقه‌مند شدم. نمی‌توانستم تصور کنم که کوبریک چگونه این کارها را انجام داده ‌است. مایل بودم آنچه را او انجام داده بود بیاموزم

کامرون پس از پایان تحصیلات به هالیوود رفت و در دهه 80 به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس و کارگردانی فن‌آور شناخته شد. او مانند بسیاری از کارگردان‌های آمریکایی فعالیت خود را از کمپانی «نیو ورلد پیکچرز» که متعلق به کارگردان آمریکایی «راجر کورمن» بود، آغاز کرد.

«کورمن» به‌دلیل مشکلات فراوان که با صاحبان قدرتمند استودیوها، انجمن تولید کنندگان و انجمن پخش و توزیع فیلم در آمریکا داشت، کمپانی «نیوورلد پیکچرز» را تأسیس کرده بود و هم به تهیه فیلم‌های تجاری پرفروش می‌پرداخت، و هم امکان تهیه فیلم‌های هنری فیلم‌سازان اروپایی مثل «فرانسو تروفو»، «فدریکو فلینی» و «اینگمار برگمن» را فراهم کرد.

«جنگ فراسوی ستارگان» اولین فیلمی بود که کامرون در آن به‌عنوان طراح و سازنده صحنه‌ها از خود ابتکار عمل نشان داد و در به‌تصویر کشیدن فیلم‌نامه‌ای که «جان سی لز» با الهام از فیلم «هفت سامورایی» نوشته بود قدرت استعداد و خلاقیت خود را به‌کار گرفت.

«کهکشان وحشت» و «فرار از نیویورک» (1981) فیلم‌های دیگری هستند که کامرون در برنامه‌ریزی تولید و مسئولیت جلوه‌های ویژه آنها همکاری داشت. در چنین موقعیتی راجر کورمن فرصتی طلایی برای کامرون فراهم کرد تا نخستین فیلم خود را در همان سال به‌نام «پیرانا 2: تخم‌ریزی» کارگردانی کند. این فیلم با ساختار سینمایی ضعیف در نمایش عمومی از جهت تجاری با شکست روبه‌رو شد.

جیمز کامرون پس از آن جیمز کامرون فیلم «ترمیناتور» یا «نابودگر» را با بازی «آرنولد شوراتزینگر» ساخت. برای تولید این فیلم 6 میلیون دلار هزینه شد و وقتی فیلم در سال 1984 در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نمایش درآمد، کنایه‌ای بر "طلوع" عصر زمام‌داری «رونالد ریگان» قلمداد شد و از آرنولد شوارتزینگر به‌عنوان ترسناک‌ترین "فرانکشتاین" نیم قرن اخیر سخن گفته شد.

پس از موفقیت غیرمنتظره «ترمیناتور» که 84 میلیون دلار درآمد سینمایی داشت، کامرون در نگارش فیلم‌نامه «رامبو؛ اولین خون» در سال 1985 همکاری کرد و سپس در سال 1986 فیلم «بیگانه‌ها» را ساخت.

فیلم بعدی جیمز کامرون «ورطه» نام داشت که در سال 1989 با بازی «اد هریس» و «مری الیزابت»ساخته شد.

«نابودگر 2؛ روز داوری» پرآوازه‌ترین فیلم کامرون تا آغاز دهه نود میلادی است. وی که ترمیناتور را با هزینه‌ای بالغ بر شش میلیون دلار ساخته بود، در اقدامی بلندپروازانه «ترمیناتور 2» را با هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیون دلار ساخت.

و اما «تایتانیک» ساخته جیمز کامرون است که با فروش افسانه‌ای خود کامرون را در مقام یکی از ثروتمندترین مردان جهان قرار داد. این فیلم با حضور بازیگرانی چون «کیت وینسلت» و «لئونارد دی کاپریو» تا سال 2009 عنوان پرفروش فیلم تاریخ سینمای جهان را در اختیار داشت. این فیلم که در زمان اکران بیش از یک میلیارد دلار فروش داشت، موفق به کسب 11 جایزه‌ اسکار شد.

فیلم موفق دیگر کامرون فیلم «آواتار» بود. این فیلم نه تنها پرفروش‌ترین فیلم سال 2009 بود، بلکه پرفروش‌ترین فیلم تمام ادوار تاریخ سینماست. این فیلم علمی-تخیلی موجب شد تا کامرون برای دومین‌بار پس از «تایتانیک» برای دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی به‌روی سن برود.

«جیمز کامرون» همچنین برای اسکار بهترین کارگردانی نیز نامزد بود، هرچند که به همسر سابقش «کاترین بیگلو» باخت. «آواتار» با هزینه ساخت 500 میلیون دلار عنوان پرهزینه‌ترین تولید تاریخ سینما را یدک می‌کشد.

کامرون هم اکنون مشغول ساخت همزمان سه‌گانه جدید «آواتار» است که آن را با سه‌گانه «پدرخوانده» مقایسه می‌کنند که قرار است به ترتیب در سال‌های 2016 و 2017 و 2018 راهی سینماهای جهان شود.

فیلم سه‌بعدی «آواتار» در سال 2009 به فروش مجموع بیش از 2.7 میلیارد دلاری در سینماهای جهان دست یافت که از میزان فروش دو میلیارد دلار در گیشه بین‌المللی و 760 میلیون دلار در سینماهای آمریکا به‌دست آمد.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید