شنبه, 08 شهریور 1393 12:57

آغاز جشنواره ای با حال و هوای اسکار / جشنواره «تلوراید» با فیلم های مهم و مدعی از کارگردان های مشهور سینما کار خود را شروع کرد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سی و یک نما- روز گذشته جشنواره بین المللی فیلم تلوریاد هم آغاز شد. جشنواره ای که امسال بیش از هر دوره دیگری فیلم مهم و مدعی در ترکیب اصلی خود دارد.

به گزارش سی و یک نما به نقل از تسنیم، روز گذشته جشنواره بین المللی فیلم تلوریاد هم آغاز شد. جشنواره ای که امسال بیش از هر دوره دیگری فیلم مهم و مدعی در ترکیب اصلی خود دارد. جشنواره تلوراید هیچ وقت جزو جشنواره های کلاس جهانی سینمای دنیا نبوده اما هر از چندی بنا به اتفاقاتی به شدت خبر ساز می شود. این جشنواره که از سال 1974 کار خودش را آغاز کرده سال گذشته چهلمین تولدش را جشن گرفت. رویکرد جشنواره فیلم تلوراید به «سینفیلیا» معروف است. سینفیلیا که از در هم آمیخته شدن دو کلمه «سینما» و «فیلیا»( یکی از 4 کلمه ای که به معنای عشق در یونان باستان است.) به وجود آمده در واقع به معنای عشق شدید به سینما، تئوری فیلم و نقد فیلم است. مخاطبین این جشنواره هم خود را «سینفیل» یا عاشق سینما خطاب می کنند. حالا این عاشقان سینما امسال هم یک بار دیگر دور هم جمع شده اند تا فارغ از نخل ها، خرس ها، یوزپلنگ ها، شیرها و تندیس های اسکار فیلم ببینند. آنها کاری به سینمای روشنفکری و سینمای تجاری ندارند. آنها فقط فیلم می بینند.

اما چیزی که امسال این جشنواره واقع در کلورادو را سر زبان ها انداخته لیست فیلم هایی است که در آن به نمایش در می آید.  فیلم هایی که حتی در زمان پیش تولیدشان شانس اسکار ارزیابی می شدند. این اتفاق موجب شده تا اخباری که از این جشنواره بازتاب پیدا می کند حتی بیشتر از خبرهایی باشد که از جشنواره بین المللی فیلم ونیز شنیده می شود. آنها برای نخستین بار از جدیدترین اثر مارتین اسکورسیزی رونمایی خواهند کرد. فیلمی که به صورت نیمه کاره در جشنواره فیلم برلین هم نمایش داده شده بود. «50 سال درگیری» مستندی ساخته مارتین اسکورسزی و دیوید تدشی است. این فیلم در مورد تاریخ مجله نقد کتاب نیویورک است. «99 خانه» به کارگردانی رامین بحرانی، کارگردان ایرانی الاصل مقیم آمریکا یکی دیگر از فیلم های تلوراید امسال است. فیلمی با بازی اندرو گارفیلد که در ونیز هم به نمایش در آمده و نقدهای نسبتا مثبتی را هم به خود جلب کرده. اما اگر دنبال فیلم های داستانی با حضور نام های بزرگ هستید باز هم تلوراید دست پر است.

«مرد پرنده ای» یا "بردمن" به کارگردانی الخاندرو گونزالس ایناریتو که در جشنواره های ونیز و تورنتو هم برنامه اکران دارد امسال به این جشنواره آمده. فیلمی که خیلی ها آن را از شانس های مهم اسکار می دانند. کسانی که ساخته جدید کارگردان «بابل» را دیده اند آن را با «قوی سیاه» آرانوفسکی مقایسه می کنند. «قوی سیاهی» که البته کمی چاشنی فانتزی دارد. مضمونی که از فیلم های ابر قهرمانانه وام گرفته است. امسال «وحشی» هم در لیست فیلم ها قرار دارد. جدیدترین ساخته ژان مارک ولی، کارگردان فیلم «باشگاه خریداران دالاس» که سال گذشته اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای به ترتیب میتو مک کانهی و جرد لتو به ارمغان آورد. نمایش این فیلم روز گذشته انجام شده و با نقد های بسیار مثبتی هم همراه بوده. بعید نیست ولی بتواند موفقیت فیلم سال قبلش را امسال هم تکرار کند. «فاکس کچر» یکی دیگر از فیلم های مهم جشنواره امسال است. فیلمی که در کن به شدت تحسین شد و دایره تحسین ها آنقدر بالا بود که برخی منتقدان معتقد بودند می توان فیلم های مهم دیگر امسال را ندید و همه جوایز اصلی اسکار را به این فیلم داد. فیلمی که استیو کارل را در نقشی غیر کمدی در برابر مارک روفالو و چانینگ تاتوم قرار می دهد. با این فیلم شاید بتوان گفت که بنت میلر رفته رفته خودش را در قامت کارگردانان صاحب سبک هالیوود جا زده و موفقیت «کاپوتی» و «مانی بال» اتفاقی نبوده. رقبای «فاکس کچر» در کن هم به تلوراید آمده اند. «لویتان» به کارگردانی آندری زاوگاگینسف، «دو روز، یک شب» ساخته جدید برادران داردن با بازی ماریون کوتیار، «مرد خانه» به کارگردانی تامی لی جونز و با بازی خودش، هیلاری سوانک و مریل استریپ و در نهایت «آقای ترنر» که دسته پر هم از جشنواره بین المللی فیلم کن گذشته به خانه رفت، از دیگر فیلم های امسال هستند. شاید در این بین «آقای ترنر» از همه سرشناس تر باشد. فیلمی با بازی تیموتی اسپال که به زندگی نقاش مشهور بریتانیایی جی ام دبلیو ترنر می پردازد. این فیلم که جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره کن را از آن خودش کرد به کارگردانی مایک لی ساخته شده. اگر از فیلم های اقتباسی خوشتان می آید، می شود انتظار داشت که از «مادام بوواری» هم خوشتان بیاید. فیلمی به کارگردانی سوفی بارثس که از روی رمان مشهور گوستاو فلوبر اقتباس شده.

باز هم فیلم مستند می خواهید؟ «ظاهر سکوت» ساخته جدید جاشوآ اوپنهایمر هم هست. کارگردانی که سال گذشته «عمل کشتن» را ساخته بود. مستندی که اتفاقا نامزد اسکار هم شد. مستند جدید او باز هم در مورد مردم جنوب شرقی آسیا است. این فیلم 98 دقیقه ای در جشنواره بین المللی فیلم کن هم اکران خواهد شد. به جز این مستند، «ارتش سرخ» ساخته گیب پولسکی را هم می توان در رده فیلم های مستند قرار داد. اگر از طرفداران فیلم های سیاسی هستید هم تلوراید امسال گزینه های زیادی برای معرفی دارد. «گلاب» نخستین فیلم جان استوارت در مقام کارگردان یکی از حاضران است. فیلمی با بازی گایل گارسیا برنال که در مورد وقایع انتخابات سال 88 جمهوری اسلامی ایران است و از روی کتابی نوشته مازیار بهاری اقتباس شده است. خبرنگار بی بی سی که در آن زمان به ایران می آید و دستگیر می شود. دو فیلم «عرب های رقصنده» و «نجیب» محصول مشترک رژیم صهیونیستی با چند کشور اروپایی هم در تلوراید روی پرده خواهد رفت. شاید بتوان «دیپلماسی» ساخته فولکر اشلوندورف را هم در رده فیلم های سیاسی به حساب آورد. تلوراید امسال برای اولین بار «بازی تقلید» را هم روی پرده می برد. فیلمی که کمپانی وینستین می خواهد از آن در کلورادو رونمایی کند. فیلم های «71»، «دروازه»، «تاجر شک»، «مامی»، «نمک زمین»، « TALES OF THE GRIM SLEEPER»  و  «داستان های پراکنده» از دیگر فیلم هایی هستند که در جشنواره فیلم تلوراید امسال به نمایش در می آیند. همین طور فیلم «قیمت شهرت» ساخته ژاویر بوووآ هم که روز گذشته به شدت در ونیز با نقد های مثبت مواجه شده بود هم در کلورادو روی پرده خواهد رفت. جشنواره فیلم تلوراید تا روز کارگر در کشور آمریکا ادامه خواهد داشت.

 

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید