جمعه, 26 شهریور 1395 03:44

این منتقد فقط محض اطلاع می گوید / فروشنده چه رتبه ای در کارنامه ی اصغر فرهادی دارد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

سی و یک نما – آرش خوشخو منتقد، روزنامه نگار و سردبیر روزنامه هفت صبح در صفحه ی شخصی اش در مورد جایگاه فیلم فروشنده از نگاه منتقدین ایرانی و خارجی ارزیابی کرده که می گوید فقط محض اطلاع است:

این روزها استناد به نظر منتقدین خارجی در بحث مخالفان و موافقان فروشنده حسابی داغ است. به وسط کشیدن این بحث که فروشنده الزاما با تحسین منتقدان فرنگی روبه رو شده و مخالفانش در ایران در راه اشتباه هستند. که خب این گونه نیست. در سایت متاکریتیک که ارزیابی امتیازات فیلم ها از زاویه دید تحلیل ها و ستاره های منتقدان حرفه ای است امتیازات 5 فیلم آخر فرهادی از 100 امتیاز مجموع این گونه است:
فروشنده : 75
گذشته: 85
جدایی نادر از سیمین :95
درباره الی: 87
چهارشنبه سوری: 84
به این ترتیب از منظر منتقدان فرنگی فروشنده ضعیف ترین فیلم فرهادی در میان پنج فیلم آخرش هست و جدایی با اختلاف ، بیشترین امتیاز انتقادی و نقدهای مثبت را به دست اورده است. ممکن است شخصا نظرم با این ترتیب امتیازات متفاوت باشد اما آنهایی که می خواهند نظر خارجی هارا به ایرانی ها سرکوفت زنند این آمار و ارقام را در نظر داشته باشند.
جالب این که به لحاظ امتیاز کاربران imdb که در واقع آرای تماشاگران حرفه ای محسوب می شوند ،امتیازات در ظاهر متفاوت است:
فروشنده:8/9از ده (با رای حدود 2هزار نفر)
گذشته 7/9با رای حدود 33 هزار نفر
جدایی نادر از سیمین :8/4 با رای 155 هزار نفر
درباره الی :8/1 با رای 26 هزار نفر
چهارشنبه سوری: 8 با رای 5 هزار نفر
به نظر می رسد در این قسمت امتیازات فروشنده بیش از بقیه فیلم های فرهادی است اما توجه داشته باشید که فقط دو هزار نفر فعلا در ثبت امتیاز برای فروشنده شرکت کرده اند و مطمئنا با افزایش شرکت کننده ها و امتیاز دهندگان در این سایت، امتیاز فروشنده افت خواهد کرد و احتمالا با گذشتن آمار رای دهندگان از 20 و 30 هزار، شاهد قرار گرفتن امتیاز فروشنده در حوالی عدد 8 خواهیم بود. این جا هم ارزش امتیاز 8/4 فیلم جدایی با 155 هزار رای دهنده بسیار بیش از امتیاز بالای فروشنده با دو هزار رای دهنده است.
این آمار و ارقام هیچ حکمی در دل خود ندارند و فقط محض اطلاع درج شده است.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید