شنبه, 04 اسفند 1397 14:20

جنی که زیباست اما نمی‌فروشد

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)
جنی که زیباست اما نمی‌فروشد جنی که زیباست اما نمی‌فروشد

ریحانه محمودی/ سی و یک نما_ مدتی‌ست که فیلمسازان ایرانی بیش از پیش به سراغ بازیگران خارجی، به خصوص بازیگران زن خارجی برای ایفای نقش در فیلم‌هایشان می‌روند. یکی از دلایلش می‌تواند آزادی آن‌ها برای حضورِ بدون حجابِ معمول و مرسومِ بازیگران زن ایرانی باشد اما دقت داشته باشیم که نتیجه‌ی این انتخاب‌ها اگر براساس ضرورت و نیاز نباشد گاه به گاه مضحک و البته مضر است.

 

"جن زیبا" مثال خوبی برای این پدیده است. فیلمی که برخلاف "سلام بمبئی" که لااقل یک فیلم تجاری موفق بود، نه از نظر تجاری سودی داشت و نه از نظر کیفیت، روایت و یا حتی بصری توانست مورد استقبال مخاطب سینما قرار بگیرد و از همه مهم‌تر سینمای ایران را در برابر چشم سینمای ترکیه که یقیناً بضاعت ما را ندارند هم زیر سوال برد.
"نورگل یشیل‌چای"، که ستاره‌ی زیبا و معروف و پرطرفدار کشور ترکیه است، با بردِ خبریِ بالایی به پروژه‌ی سینمایی‌ای در ایران می‌پیوندد که اوایل، بسیاری این اتفاق را شایعه‌ای بیش نمی‌دانستند اما به زودی مشخص شد که حقیقت دارد. نورگل که اکثر ایرانی‌ها او را به واسطه‌ی سریال‌های ترکی می‌شناسند با استایلی شیک و به روز، صورت آرسته و موهای پریشان! برای این حضور به هیچ عنوان کم نمی گذارد و بازی قابل قبول و متعهدانه ای دارد که در اثری بسیار ضعیف گم می شود و از آن مهم‌تر حضور او در این فیلم هیچ توجیهی ندارد. در جن زیبا، او از تنگدست‌ترین شخصیت‌های فیلمنامه هم پوشش فقیرانه‌تری دارد و پارتنرش فرهاد اصلانی است!!! چه انتخاب عجیبی!
حتی بازیگران مکمل این فیلم هم چهره‌هایی نیستند که این بازیگر مطرح ترکیه بتواند در کشورش از حضور خود در این فیلم دفاع کند. انگار بخش عمده‌ای از بودجه فیلم به او اختصاص داشته و بقیه‌ی بودجه به صورت تعاونی بین دیگران تقسیم شده و فیلمساز، اعتقادی به کیفیت کار نداشته است. فیلمی که عجولانا و در مدت کمتر از یک ماه تصویر برداری می‌شود.

آیا این موج، نوعی پولشویی یا تزریق پول‌های مسئله دار به سینمای ملی است؟ آیا این موجِ به راه افتاده که هر روز به صورت گسترده‌تری در سینما فراگیر شده، تا کنون جز خروج ارز از کشور بازده افزون‌تری داشته است؟ این موضوع، اتفاقی است که نیاز به آسیب شناسی و تحلیل موشکافانه‌تری دارد؛ چرا که تاثیر آن وقتی بدون نیاز سنجی و کارشناسیِ دقیق، صورت بگیرد بی شک اثراتِ مخربی بر سینمای ایران وارد می‌سازد و فروش ۳۰۰ میلیونی این فیلم در اکران عمومی سوال‌هایی را مطرح می کند که باید نه تنها سازندگان آن، بلکه مدیران سینمایی هم به آن پاسخ دهند.

البته مهرداد فرید تهیه کننده این فیلم سکوت نکرده و در توجیه شکست تجاری جن زیبا به صدا و سیما اعتراض کرده و نوشته است: متاسفانه در ابتدای اکران، فقط چند تیزر تبلیغاتی از صدا و سیما پخش شد که همگی تیزرهای سانسور شده بود که به تبلیغات فیلم چندان کمکی نمی‌کرد چیزی که درد آور است اظهارات ممیزان صدا و سیماست که در دستوراتشان به ما از نورگل یشیلچای به عنوان بازیگر شبکه‌های جم یاد می‌کردند که این ناشی از عدم شناخت آنهاست یا شاید هم در صدد تحقیر این بازیگر و فیلمساز بوده‌اند. نورگل یشلیچای بازیگر باسابقه و شناخته شده‌ای در دنیا ست که در حدود هشتاد کشور جهان طرفدارانی دارد. به طوری که سریال‌ها و فیلم‌های او از بسیاری از شبکه‌های مختلف در دنیا از چین تا برزیل پخش می‌شود و شبکه تلویزیونی جم تنها یکی از صدها شبکه‌ای است که در این کشورها مشغول فعالیتند. حضور وی در فیلم جن زیبا برای سرمایه گذاران ترکیه‌ای فیلم به اندازه‌ای مهم بوده که طی روزهای آینده اکران گسترده این فیلم در ترکیه آغاز می‌شود.

حال باید دید نورگل یشیلچای که با بازی در سریال‌های مطرحی چون "ماه پیکر" و "گوزل" محبوب بسیاری از ایرانی‌ها شد پس از بازی در جن زیبا هنوز می‌تواند محبوبِ مخاطبانِ ایرانی بماند؟ و آیا اکران این فیلم در خودِ کشورِ ترکیه می‌تواند اعاده‌ی حیثیتی برای "جن زیبا" باشد؟

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید